Donderdag 24 januari 2013

Deze trip zit er bijna weer op. Vandaag liep ook weer anders dan gepland.

Vanmorgen ging het geplande gesprek niet door omdat de Jordaanse expert het af liet weten. Daarna een gesprek met de PUM-lokale vertegenwoordiger. Vervolgens wat rapportjes afwerken. En toen ik aan een borreltje toe was, bleek dat de Jordaniërs zich vandaag wel aan een alcoholverbod hielden. Het is vandaag de geboortedag van Mohamed. Zelfs de bar van Sheraton was gesloten. dan maar een blokje om lopen en worteltjes eten en thee drinken. Het wordt een gezonde dag.

Overigens lopen hier in deze buurt heel weinig mensen, laat staan buitenlanders. Er zijn ook nauwelijks redelijke trottoirs.

Ik twijfel of ik westers of Arabisch ga eten. Daarna mijn koffer maar pakken en morgen vroeg op, rond 5 uur.

Woensdag 23 januari 2013

Vanmorgen werd ik toch weer gewoon opgehaald. Nu door een baas van een kleine marmerbewerking, niet te ver weg in het zuiden van Amman.

Zijn probleem was wel erg eenvoudig (om te beschrijven, niet om op te lossen met weinig geld), daarom vrij snel teruggekeerd naar het hotel, eindelijk geen uitgebreide lunch. Nog wat rondgelopen en me voorbereid voor morgen, nog een paar gesprekken, ook met de PUM-vertegenwoordiger. Dan denk ik dat ik 's middags voor gezien hou, en aan mijn terugreis ga werken. Vanavond lekker gegeten bij Whispers, ook 1,5 liter water gedronken. Lucht is hier erg droog kennelijk.

Hierondeer mijn 2 standard winkeltjes

Dinsdag 22 januari 2013

Eigenlijk had ik vanmorgen willen werken aan mijn rapport in het hotel, maar mijn contact vond het belangrijk dat ik weer mee kwam naar de firma waar hij zelf overigens verdween om 11 uur. Het was overigens wel goed om opnieuw alles door te nemen met die mensen, om het nog een keer uit te leggen, want er was veel ontbrekende kennis.

Eerst wilden ze weer een uitgebreide lunch organiseren, maar uiteindelijk ben ik met een medewerker de stad ingereden om iets kleins e gaan eten, werd een pizza met daarna een Libanese vruchtendrank elders. Was wel lekker, maar toch weer veel en kostte me ook weer veel tijd. Vanavond maar een beetje doorwerken.

Ben benieuwd of ik morgen wat van de verkiezingen merk, en of mijn volgende firma werkt, want officieel is het een vrije dag.

Maandag 21 januari 2013

Vandaag het bezoek aan een producent van shampoo en andere onderhouds- en schoonheidsmiddelen. Eindelijk een fabriek die er een beetje fatsoenlijk uitzag. Geinteresseerde lieden, die na uitleg ineens meer begrepen van massabalansen voor hun eigen bedrijf. Blijft wonderlijk. Maar ook hier een zeer uitgebreide lunch, na mijn antwoord dat ik maar een heel matige eter was. Vanavond mezelf maar weer op worteldieet gezet :). Was laat terug in het hotel, en moet nu proberen de massabalans zo op te schrijven dat we het allebei begrijpen.

Was ook wat later omdat we langs een kleine demonstratie moesten bij het bureau van de MP, ca. 100 mensen met evenveel politie er omheen.

Vanmorgen met een opkomende zon boven Amman opgestaan.

Zondag 20 januari 2013

Vandaag dus een onverwachte vrije dag, omdat de regering de vrije feestdag van aanstaande donderdag opeens naar vandaag heeft verplaatst, i.v.m. de aanstaande verkiezing woensdag. Eerst wat gewerkt aan mijn rapporten, en vanmiddag wat gaan lopen downtown. Lekker zonnetje, 15 C, maar nergens een leuk terrasje, wel veel mensen en auto's. Verder niets aan de hand, geen demonstratie of wat dan ook. Wel heel weinig buitenlanders / toeristen

Zaterdag 19 januari 2013

Het zou een drukke dag worden, maar viel nog wel mee. Eerst om 8.30 uur opgehaald voor een bezoek aan een olijfolie-producent in de buurt van het vliegveld, ten zuiden van Amman. Ze waren 3 jaar geleden ook al bezocht door een PUM-mer, maar hadden de adviezen kennelijk niet begrepen of gelezen.

Nieuwe mensen mocht ik nog eens alles opnieuw uitleggen, van googlen hadden ze kennelijk ok nog niets begrepen etc.

Na een lunch om 12 uur vertrokken naar het oosten van Amman, naar de biogas plant. Hier weer geen general manager, maar zelf iets beter het probleem kunnen definiëren.
Hiernaast de plaats van de stortplaats, in de kuil gemaakt van een vroegere fosfaatmijn.
Maar ook hier weer een lunch, halve kip, dus een aanslag opnieuw op mijn maag. Vanavond maar de Hobbit opzetten en wortels eten.

Nog steeds heerlijk weer om buiten te zijn, 16 C!

Vrijdag 18 januari 2013

De dag begon erg rustig met nauwelijks een auto op de snelweg voor het hotel. Om 12 uur opgehaald voor een trip naar Jarash, ca. 50 km ten noorden van Amman. Natuur naar het noorden toe is veel groener, meer bomen. De Romeinse overblijfselen moeten de belangrijkste zijn buiten Italie. Het was ook erg indrukwekkend, ik heb er bijna 2 uur rondgelopen. Heel uitgestrekt terrein, vergelijkbaar met Efeze.Niet zo warm, maar toch wel 19 C! Zal wel verbrand zijn. Heel weinig toeristen, slechte tijden voor de verkopers. Ik zal wat foto's op Picasa zetten. Op de terugweg zag je op allerlei hellingen mensen aan het picknicken. Amman is trouwens enorm uitgestrekt, verdeeld over vele heuvels.

Vanavond gegeten bij Jabris, een origineel Jordaans restaurant, goed eten, maar zo kaal en ongezellig. Wel goedkoop, lam met rijst en lam-bouillon gegeten voor 7 €. Lokale mensen halen hier eten.

Daarvoor gegeten bij Whispers (met veel muziek) en Fame, beiden goede restaurants waar je ook een glaasje wijn kunt krijgen, maar ja wel veel duurder

Donderdag 17 januari 2013

Vandaag weer een wat rustiger dagje, ook al omdat de bedrijven meestal in het begin van de middag sluiten voor de vrije vrijdag.

Opgestaan met een bewolkte hemel! Maar intussen is het weer helemaal zonnig en 11 C!

Eerst de nieuwe NL-ambassade bezocht, daarna werken aan het rapport over de biogas plant. Morgen trip naar Jerash ten noorden van Amman, een oude Romeinse stad, maar in totaal al 6500 jaar bestaand.

Het hotel heeft overigens overal brandblussers hangen, en dat is goed, alleen ze zijn nog allemaal in plastic verpakt!

Nu om 16 uur lokale tijd staat de thermometer op 18 C!

De foto geeft een blik op het centrum van Amman vanuit mijn hotelkamer.

Het land heeft vandaag ineens een vrije dag gekregen, aanstaande zondag is een vrije dag geworden. Dat heeft te maken met de verkiezingen op woensdag aanstaande, ook een vrije dag.

Al mijn activiteiten zal ik moeten comprimeren in de overgebleven werkdagen.

Woensdag 16 januari 2013

Vandaag op bezoek bij een biogasplant, de enige in Jordanie. Ligt ten oosten van Amman bij een oude stortplaats. De plant funtioneerde nauwelijks, dus na een rondgang in de zon, waren de conclusies snel getrokken. Ook vroeg weer op weg naar het hotel omdat ze om 14.30 uur al weer ophielden met werken. Dus deze keer ook geen lunch!

Boodschappen gedaan in de buurt.

En me aan het orieenteren over de olijvenindustrie, wan ACI heeft gevraagd of een extra bezoek mogelijk was. Voorlopig voor zaterdag gepland.

Onderweg zie je hoe elke heuvel wordt volgebouwd.

Overigens is het in Amman helemaal als vorig jaar, druk verkeer, maar geen demonstraties. Volgende week zijn verkiezingen voor het parlement.

Dinsdag 15 januari 2013

Eerst maar in het hotel gebleven om mijn rapport af te maken en enige telefoontjes te plegen. Om 12 uur werd ik afgehaald voor een lunch op het bedrijf en verdere gesprekken. Lunch moest onderweg opgehaald worden, vandaar pas om 2 uur op het bedrijf, en gezet aan een uitgebreide lunch voor mij alleen van 2 kippen en nog veel meer. Heel gastvrij, maar onverteerbaar voor mij.

Veel kennnis proberen over te brengen op mijn contact-vrouw. Mogelijk volgende week nog wat verder praten.

Morgen een geheel ander bedrijf bezoeken.

Maandag 14 januari 2013

besloten om eerst maar in het hotel te blijven om mijn rapport voor te bereiden. Vanmiddag wel een gezamelijke lunch.
Ben gisteren verhuisd naar een nieuw ingerichte kamer, waar ik ook vorig jaar gelogeerd heb. Nog steeds veel autolawaai in de nacht, helaas.

Wel veel zon in de ochtend!

We hadden 2 uur afgesproken, maar uiteindelijk kwamen ze mij tegen 3 uur oppikken voor een uigebreide lunch. Dat heb ik wel geweten. We gingen niet al te ver weg, bij de 7e circle, in een echt Jordaans restaurant eten, met veel vlees en allerlei hapjes er bij. Zo werd het al snel 5 uur, en toen kwam een vriend van de baas er nog bij. Hij was civiel ingenieur, opgeleid in Europa, en nu werkzaam in een ministerie. En zo werd het 6 uur en later. Uiteindelijk om 7 uur volgegeten, terug in mijn hotel.

Proberen mijn rapport af te maken.

Zondag 13 januari 2013

Ik word wakker met een stralend blauwe hemel! Ontmoet oude bekenden van vorig jaar in het hotel, maar vraag toch om een andere kamer i.v.m. allerlei ongemakken, te veel autolawaai e.d. Weer eens een Arabisch ontbijt, maar de kok ontbreekt voor de gebakken eitjes.

Om half tien opgehaald en direct naar de eerste klant en niet naar ACI. Want opnieuw is de cheque niet klaar, en alle ambtenaren beginnen 2 uur later i.v.m. de mogelijke verkeersproblemen t.g.v. smeltende sneeuw en bevriezende wegen. Om 9.30 uur is er niets van te merken!

Op de foto de hotels tegenover in de opkomende zon.

Het eerste te bezoeken bedrijf is een producent van medicijnen en pesticiden. Bezig met een uitbreiding en modernisering en wil graag advies over de afvalwaterbehandeling om te kunnen voldoen aan allerlei eisen.

Toevallig raak ik daarbij verzeild in een lunch die ter plekke wordt bereid voor alle aanwezigen en die bedoeld is als "dank" voor het overleven van mijn gesprekspartner na een groot auto-ongeluk. Gebruik is kennelijk de bereiding van een mansaf-maaltijd, rijst met lam, te eten met de handen, en ik heb lekker meegedaan. Ze wilden me eerst apart laten eten, maar dat leek me niet zo leuk. De vrouwen aten overigens wel apart, binnen, en de mannen in de zon buiten.

Heerlijk eten. Op de foto de bereiding in hele grote pannen

Zo zag onze tafel er uit. Voorlopig kan ik er weer tegen!

Aan tafel de baas van de firma, rechts, en familieleden van de vrouw, een tandarts en een in Moskou opgeleide KNO-arts. Daarna gezellig keuvelen in de zon, bij Arabische koffie.

Zaterdag 12 januari 2013

Min of meer op tijd van Schiphol vertrokken en bijna in een rechte lijn naar Amman gevlogen in 4,5 uur. Dit is de eerste keer dat ik 's avonds hier naar toe vlieg, wel interessant omdat het heel helder is en je overal herkenbare lichtjes ziet. Laatste stuk vooral, over Israel, via Tel Aviv en Jeruzalem. Daarna zakt het vliegtuig naar ca. 1000 m en dan lijkt de grond zo dichtbij, en dat klopt ook want het vliegveld ligt op ca. 700 m. hoogte.

Rond half twee eindelijk in hotel en in bed. (hier is het 2 uur later)

Onderweg had mijn contact van ACI al gebeld dat ik de volgende ochtend een uur later zou worden afgehaald i.v.m. de weersomstandigheden(?). Kwam me goed uit.

Inderdaad weer een nieuw bezoek aan Jordanie! Zaterdag 12 januari vertrek ik voor een verblijf van 2 weken.

Weer een groep van 4 bedrijven bezoeken. Hopelijk is het weer wat beter dan in 2012. Voorspelling voor de eerste week is goed met 10 a 15 °C.

11 Januari 2013

Ik heb geluk met de gekozen periode, want afgelopen woemsdag blijkt het in het hele Midden-Oosten slecht weer geweest te zijn geworden met veel sneeuw en heel veel regen. Veel dorpen ook in Jordanie afgesloten door de sneeuwval. Zelfs in het zuiden bij Petra is veel sneeuw gevallen.

Maar de voorspelling is nog steeds goed, eigenlijk beter met temperaturen overdag boven 15 °C!