vr

nov

2011

Jordanië 2012

Nieuw bezoek aan Jordanie?

Op 18 november kwam een aanvraag uit Jordanie voor een vervolgbezoek, waarschijnlijk januari 2012.

Meer nieuws volgt

6 januari 2012

Het is zover, vanmiddag rond 13 uur vlieg ik naar Amman voor een bezoek van 2 weken. Op het programma staan bezoeken aan 3 verffabrieken en 1 kartonfabriek. Ik slaap weer in hetzelfde hotel als vorig jaar, het Crystal hotel, tegenover het Four Seasons.

Inmiddels ben ik aangekomen in Amman,ca. 18 uur lokaal, ca. 17 uur NL-tijd. Ik was verrast dat het al bij Cyprus, zo rond 16 uur NL-tijd, donker begon te worden en in Amman was het al kompleet nacht bij aankomst.

Vlucht verliep prima, maar wel enerverend. Ik lag een beetje te dutten toen er werd geschreeuwd om hulp, bleek een man in het gangpad te liggen. Crew er bij, vraag naar een dokter in het vliegtuig, nerveus gedoe met een zuurstoffles, wat maar niet goed lukte. Kwam een vrouw naar voren, zei dat ze dokter was, maar moest zich langdurig legitimeren, en zo ging het door. Man lag zeker een half uur in het gangpad voor het een beetje beter leek te gaan. Een half uur later kwam een oudere vrouw uit het toilet vallen, was kennelijk ook van haar stokje gegaan. Was ik blij dat ik geen kip gegeten heb! Verder vlogen er twee keer vliegtuigen behoorlijk dicht langs, zo op een 0,5 - 1 km afstand zoefden die voorbij. Was me ook nog niet eerder overkomen.

Amman zelf doet wel vertrouwd aan, herrie, beetje chaos.

zaterdag 7 januari 2012.

Vanmorgen was het vroeg opstaan, werd om half 9 opgehaald. Het hotel is wel hetzelfde als de eerste keer, maar de kamer is anders. Nu 4-hoog in een nieuw ingerichte kamer, redelijk modern, maar wel aan de zijkant dus met redelijk veel verkeerslawaai, ook 's nachts. Hoop dat ik maandag een andere kamer krijg. Wat wel meeviel was de heldere zon, de gehele dag overigens. Prima weer. Hiernaast het uitzicht 's morgens vroeg.

Eerste bezoek bij de aanvrager, Amman Chamber of Industries, daarna verder naar de eerste klant, een verfindustrie.

Toevallig ook met contacten in Nederland, en een gesprekspartner die graag in Twente had gestudeerd maar visumproblemen had. Hij weet meer van het Nederlandse voetbal dan ik, omdat hij regelmatig naar wedstrijden van Ajax kijkt. Hij is overigens pas 32 jaar!

Problemen zijn verder klein en vergelijkbaar met de problemen van de eerder bezochte verfindustrieën. Heb dus maar besloten morgen in het hotel te werken aan een rapport, en dan maandag bespreken.

Overigens vanmiddag ook een zoete specialiteit gegeten ter gelegenheid van de geboorte van een kind, nl. qatayif, in siroop gedrenkt gebak met een laag verse kaas dat warm wordt opgediend. Echt lekker, maar veel. Vooral toen later ook nog een lunch van KFC kwam. Maar geen avondeten meer genomen.

De verffabriek beslaat een behoorlijk grondoppervlak met allemaal hallen met vaten met verf, zoals hiernaast

zondag 8 januari 2012

Vandaag een beetje zondag en een beetje werken aan het rapport.

Ook maar even gewandeld in de zon, zoals deze poes zit te genieten.

Maar je moet wel met enig gevaar voor eigen leven de 6-strooks wegen over steken, want met voetgangers is met de aanleg van de wegen niet erg rekening gehouden. Je bent sowieso als voetganger een grote uitzondering.

Iraanse methode maar gebruiken, lopen en de andere kant opkijken.

maandag 9 januari 2012

Vanmorgen eerst naar de Amman Chamber of Industries om mijn cheque af te halen die eindelijk klaar was voor inning. Kostte meerdere handtekeningen op allerlei papieren om uiteindelijk het geld in mijn zak te kunnen steken.

Daarna naar de verfindustrie om mijn rapport te bespreken en af te maken.

Vanmiddag in het hotel van de ene zijkant naar de andere verhuisd. Niet veel verschil in lawaai wel een beter uitzicht.
Op de foto het Four season en het Sheraton aan de 5e circle van Zahran Street.
Bij de vorige kamer was overigens ook een tussendeur naar de naastgelegen kamer, was ook extra gehorig.

Verder nog wat mensen gebeld dat ik in Amman zit, later ook de ambassadeur proberen te bereiken voor een afspraak.

Vanavond of morgenavond eten met mijn contact bij de verfindustrie.

dinsdag 10 januari 2012

Alweer de vierde dag in Amman, en op naar de volgende klus.

Gisteravond lekker gegeten in "internationaal" restaurant waar ze inderdaad wijn schenken, zelfs een echte bar hebben, maar drank is duur. Het eten was ook europees geprijst.

Redelijk geslapen en met de zon boven Amman wakker geworden. Hiernaast het uitzicht aan de andere kant van het hotel, iets duurder buurtje.

De firma van vandaag ligt in het verre zuidoosten van Amman, vroeger in het vrije veld, nu omgeven door woningen. De vraagstelling blijkt iets anders te zijn dan gedacht, maar ik heb ze redelijk advies kunnen geven. Opnieuw morgen maar werken in het hotel en donderdag bespreken van het draft rapport.

Leuk was dat een groep van 6 vrouwelijke studenten bij deze firma werkten aan een studie-project. Deze dames wilden graag mijn oordeel over hun project. Zo een uurtje tegen hun aangepraat over het een en ander.

Daarna lunch met twee engineers, vanavond diner met de baas van het vorige bedrijf!

woensdag 11 januari 2012

Gisteravond in een origineel arabisch restaurant gegeten, bekend kennelijk, ook al omdat vorige week de koning met z'n familie hier heeft gegeten. Vanavond kwam er kennelijk een minister binnelopen om een hapje te eten.

Vanmorgen al weer vroeg wakker, kwart over 5, door de oproep tot gebed.

Ergens onderweg was een begraafplaats tussen de weg en de huizen ingeklemd op een helling.

Vandaag eerst een rapportje schrijven en dan nadenken over volgende week. De derde fabriek ligt namelijk halverwege Amman en de Rode Zee, misschien is er nog iets te combineren, Petra?

donderdag 12 januari 2012

Het heeft gisteren toch nog behoorlijk geregend, een beetje druilregen maar wel uren lang. Vanmorgen wel weer stralende zon! Eerst naar de chemische industrie voor een bespreking van mijn draft rapport. Dacht de laboratoriumbaas dat ik ook wel een viscositeitsmeter kon calibreren, helaas niet dus. Zijn medewerkster wilde mij trouwens geen hand geven, maak ik niet veel mee.

En daarna een verhaal over een bevriende firma, papierfabriek, die ook een afvalwaterprobleem zou hebben. Dat heb ik maar afgehouden, voor een volgende trip?

Maar na de discussie wilde men, zo bleek, mij toch niet eenvoudig terugbrengen naar het hotel, eerst iets gedronken met uitzicht over een deel van Amman, en daarna toch een vegetarische Arabische lunch, hummus, meelspijs in olijfolie, falafel, gefrituurde balletjes van kikkererwten, wel lekker!

Daarna rapport bijwerken, boodschapje en voorbereiden op vrijdag en volgende week!

Op de terugweg kwamen we nog langs een moskee, dacht ik, maar dat bleek een katholieke kerk te zijn. Mijn contactman vertelde toen dat hij ook katholiek was (5% zou hier katholiek zijn)

Vrijdag 13 januari 2012

Vandaag wat later opgestaan, het is buiten ook erg bewolkt. Uiteindelijk kwam er ook even wat natte sneeuw naar beneden met een stevige wind.

Momenteel is het zelfs mistig, niet meer zicht dan een paar honderd meter.

Voruitzichten voor de rest van de dag zijn ongeveer hetzelfde, dus nog maar even nadenken over wat ik ga doen, wel of niet downtown? Of gaan sporten in de fittnesruimte die hier in het hotel is?

Reden te meer misschien om maar in Al Hase te blijven zaterdag tot maandag, want daar schijnt het 20 C te zijn overdag! Met Petra iets dichter bij dan vanuit Amman.

Ook de hotels hier tegenover bezocht. Security is stricter dan vorig jaar, ik ben al twee keer gefouilleerd.

Hiernaast de versiering in de hal van Four Seasons

zaterdag 14 januari 2012

Vandaag op weg naar Al Hasa, in het midden tuusen Amman en de Aqaba. Als ik naar buiten kijk is het hoog tijd om te vertrekken naar warmere oorden. Dikke mist hier, 6 C, volgens het weerbericht 21 C in Al Hasa.

Het weerbericht bleek niet echt betrouwbaar, weliswaar scheen de zon er maar de temperatuur was toch wel veel lager dan verwacht.

De persoon die mij op kwam halen, was 's morgens al om 3 uur uit de buurt van Petra vertrokken, met de bus naar Al Hasa, met een chauffeur verder naar Amman, in de mist en een beetje sneeuw, en dan weer 2 uur van Amman naar Al Hasa. Na de lunch om 15 uur had hij het wel gezien, te meer daar in deze fabriek zaterdag eigenlijk een vrije dag is! Dus werd ik verwezen naar het guesthouse, en morgen verder. Nou ja 's avonds kwamen ze me halen voor eten, en bleek ik de enige te zijn die wat eten bestelde!

Ik heb wel afgesproken dat een chauffeur mij maandagmorgen eerst naar Petra brengt en daarna naar Amman.

Het guesthouse ligt een eind buiten het gehucht Al Hasa, ergens in de woestijn. Er loopt een weg naartoe maar daarmee houdt het op. Mijn ontvangsthal is gigantisch, verder heb ik een aantal kamers en een keuken, maar nauwelijks water en weinig druk. Een klein handdoekje, had ik mee moeten nemen uit Amman!
Later blijkt pas dat de bedden ook wel speciaal zijn, matras nog geheel in plastic verpakt, geen lakens alleen dekens. Nou ja voor twee nachten wel te overleven.

Zondag 15 januari 2012

Vanmorgen met stralende zon opgestaan, maar wel heel koud. Ik had me al voorbereid op een sober ontbijt, appel, sinaasappel en thee, maar toen ik darna om 8 uur werd opgehaald, gingen we erst naar het restaurant om toch nog heel uitgebreid te ontbijten. Overigens wordt bij dit ontbijt geen bestek gebruikt, alles met hand en stukjes brood als gereedschap. Daarna in een heel koud bureau uitgebreid met de directeur gesproken, en mijn rapport verder afgemaakt. Om 2 uur uitgebreide lunch met de chauffeur die geen Engels spreekt, en nu bij het guesthouse lekker in de zon opwarmen.

Maandag 16 januari 2012

Vanmorgen weer om 8 uur opgehaald, maar deze keer geen uitgebreid ontbijt in het restaurant maar rechtstreeks op weg naar Petra. De firma was wel heel genereus want het ticket (50 JD) werd door hen betaald en de process engineer die mij op zaterdag had opgehaald en die in de omgeving van Petra woonde, was beschikbaar gemaakt om mij in Petra te begeleiden, hij was al meer dan 10 keer er geweest, en hij sprak Engels. Zijn familie was ook bedoeïen, maar hij woonde niet meer in een tent.

Uiteindelijk drie uur in Petra gelopen, souvenirs gekocht, ook uit Romaanse tijd(?). Daarna nog wat taxi-diensten verricht en uiteindelijk rond 6 uur weer in Amman aangekomen voor de laatste ronde morgen.

Dinsdag 17 januari 2012

Vandaag op bezoek bij een karton-industrie in de buurt van Amman.

Tot laat in de middag rondgelopen en gepraat, waarna de vraag naar eten opkwam en de baas/eigenaar besloot mij mee te nemen naar zijn huis een beetje buiten Amman. Hij had dit huis enige jaren geleden laten bouwen in Arabische stijl, een soort kasteel in een olijventuin. Hij is katholiek, 75 jaar, en is getrouwd met een Oostenrijkse vrouw, 69 jaar.

Het huis was fantastisch, groot, ruim, geweldig uitzicht. Van zijn terras kon je de dode zee zien en had je uitzicht op Jeruzalem en Jericho. Hij was zelf overigens in Bethlehem geboren. We hadden een heel genoeglijke avond met wat glaasjes wijn en lekker eten. Hierbij een idee hoe het huis er uitziet.

Woensdag 18 januari 2012

Vandaag in het hotel gebleven om een draft rapport op te stellen en nog enkele boodschapjes te doen. Het is erg lekker weer, fris maar een hele warme zon.

Allerlei bloemen zijn al te zien, zoals hiernaast. Maandag zag ik onderweg ook al lammetjes buiten lopen!

Donderdag 19 januari 2012.

Het zit er bijna op! Vanmorgen met een mooie Mercedes afgehaald voor een eindgesprek met de baas van ACMC, dat uiteindelijk tot rond 13 uur duurde. Kwam goed uit want de fabriek ging donderdags om 13.30 uur dicht voor het weekend. In een klein autotje naar het hotel gebracht. Daarna nog wat inkopen gedaan en het rapport bijgewerkt. lekker gegeten in het internationale restaurant in de buurt, deze keer met live muziek, en vroeg in bed gekropen, want morgenvroeg om 4.15 gaat de wekker.Op de foto staat overigens de Koning van Jordanie

Vrijdag 20 januari 2012.

Keurig op tijd om 7.35 uur weggevlogen en om rond 12 uur in Amsterdam geland. Rustige vlucht, maar niet veel te zien. Behalve toen we over Samos langs de Turkse kust vlogen. Leuk om die plek weer te zien.