Jordanië 2011

Vrijdag 3 juni 2011

vandaag vertrek ik, als PUM-mer, met Royal Jordan naar Amman, ben daar rond 18 uur en word afgehaald door een chauffeur die mij naar mijn appartement zal brengen in Crystal Suites:

De reis ging punctueel en voorspoedig met Royal Jordan. Rond 18.30, lokale tijd, geland in Amman, na een reis over de Balkan, Turkije, via Cyprus en Israel.
Land zier er erg droog uit als je er zo over vliegt.

Opgehaald door een chauffeur met een glimmende Mercedes. Maar mijn hotel is eenvoudig, in de schaduw van Sheraton.
In het bijbehorende restaurant gegeten als enige gast, min of meer op water en brood. Nergens bier of wijn te ontdekken, moet ik morgen even uitzoeken hoe dat wel gaat. Ook nog maar een foto van het restaurant

Zaterdag 4 juni.

Dit is mijn eerste werkdag in Amman. Vroeg opgestaan, 6 uur Nederlandse tijd, en een lekker ontbijt gehad met lokaal plat brood. Geen zoetigheid aanwezig, wel vers fruit en hartigheden met veel specerijen.

De zon schijnt uitbundig in een strak blauwe hemel, nu 12 graden C, straks weer 29 C.

Op het geld staan hier weer de Arabische getallen zoals we ze ook in Iran kenden

Inmiddels is het hier 19 uur en heb ik eindelijk een biertje kunnen vinden na behoorlijk lang zoeken. Past heel goed bij de huidige temperatuur die gelukkig op 32 C is blijven steken.
Het was vandaag wel een verhelderende dag met een aantal gesprekken, een rondleiding door het bedrijf, en een lange discussie met de kwaliteitsmanager. De potentiele oplossingen voor een aantal probemen beginnen zich af te tekenen. Dit wil nog niet zeggen dat ze ook financieel haalbaar zijn. Morgen verder.

Zondag 5 juni

Gisteravond op zoek geweest naar een restaurant in de buurt van het hotel maar niets leuks gevonden. Even gedacht aan Four Seasons, maar dat bleek echt een fort te zijn, en niet alleen op de foto, geen enkele ingang voor voetgangers, een ingang aan de achterkant eigenlijk alleen voor auto’s, met overal anti-terreur-maatregelen. Dat was me te veel, dus gewoon weer in mijn eigen hotel gegeten. Ook al om mijn rapport voor te bereiden.

Vandaag mijn eerste conclusies met mijn contact-vrouw doorgesproken, morgen op papier zetten en dinsdag in een gesprek met management toelichten.

Het geeft hier trouwens wel weer het gevoel van Tehran, tot de dromedarissen langs de weg!

Nu eerst maar eens lekker eten, na vanmiddag al een veel te uitgebreide lunch overigens. Maar ja je moet je een beetje aanpasssen aan de lokale gewoontes.

Mijn kamer in het hotel, incl. plastic om de stoelpoten.

Maandag 6 juni

De afgelopen 24 uur waren er wat problemen met de internetverbinding, eerst water lekkage in het hotel, en vanmiddag een grote internetstoring in Amman. Maar momenteel schijnt het weer allemaal te functioneren.

Gisteravond ben ik op advies van mijn contact naar een wijk, Arabia, in de buurt van het hotel gegaan. Met de taxi ca. 5 minuten voor 1 euro! Vond daar ook een aardig Jordaans cafe/restaurant met veel waterpijp lurkende arabieren, en ik als enige westerling. Het eten was alleen erg normaal westers en veel, en dat voor 15 euro. Maar ja toch lekkerder gegeten dan de avonden ervoor!

Vandaag mijn inventarisatie eigenlijk wel een beetje afgerond, blijf morgen in het hotel om mijn rapport verder af te maken, en dan mogelijk nog een beetje tijd voor een bezoek aan downtown Amman.

Heb inmiddels begrepen dat elke wijk van Assam maar 2 dagen per week water krijgt en daarom overal tanks op het dak, en daarom ook de onbetrouwbaarheid van het drinkwater uit de kraan in Amman.

Vanavond op advies van mijn contact met de taxi naar een ander bekend restaurant gegaan waar echt arabisch eten te krijgen zou zijn. Met taxi 15 minuten voor 2 euro! naar Jabri.
En inderdaad hier hadden ze Mansaf, een bedoeinenspecialiteit, lamsvlees gekookt in yoghurtsaus, en lekker! Restaurant ligt alleen aan drukke snelweg, niet echt leuk of gezellig, voor mijn gevoel.

Op de terugweg nog even langs de speciale supermarkt om wat bier te halen.
En dan weer aan het werk, met wat TV-beeld en muziek aan. Het is vreemd om te zien dat er wel honderden zenders te zien zijn, maar zo veel met moeilijk kijkende imans, of verwoed dansende mannen zwaaiend met grote messen, smachtend lijkt het wel naar iets, en zo weinig aardigs op die tv.

Dinsdag 7 juni

Besloten om vandaag maar in het hotel te blijven en mijn rapport in draft af te maken, in de verwachting dat ik ook nog enige uren over zou houden om Amman wat te gaan verkennen. Om een uur of drie vanmiddag heb ik mijn draft naar mijn contact gestuurd voor kommentaar en daarna ben ik naar down town gegaan.

Niet alleen goud maar ook veel parfum winkeltjes en vele vele anderen.
Heb op de groentemarkt zelfs appels gekocht!

Inmiddels werkt het internet weer na weer een langdurige storing. ik heb van kpn, via Skype, ook begrepen hoe ik mijn emails weer kan versturen, en inderdaad planet.nl werkt weer helemaal.

Straks nog de laatste zinnen toevoegen aan mijn rapport, maar eerst maar eens eten, vandaag eindelijk eens redelijk weinig gegeten.

Woensdag 8 juni
Het bedrijf vandaag bezocht, houdt zich bezig met de productie van muurverven en granol-achtige dingen. Het bezoek was interessant, maar ook een beetje teleurstellend omdat het probleem zo "eenvoudig " is, meer een beslissing wel / niet investeren, dat ik wel snel klaar ben. Een dag bezoek, een dag denken en schrijven, en dan moeten ze het zelf eerst verder beslissen. Misschien wel tijd om toch even naar de dode zee te gaan.
Temeer daar het volgende bedrijf een kopie schijnt te zijn van het huidige bedrijf. Vanavond maar eens over praten.

Vanmiddag wel een veel te grote lunch aangeboden gekregen.

Over eten gesproken, het blijkt gewoon te zijn om met je vingers te eten en het eten met hulp van het platte brood te grijpen. Je moet echt vragen om een mes.

Na terugkomst in het hotel eerst maar een wandeling gemaakt om een beetje beweging te hebben vandaag. Veel wandelaars zijn er overigens niet, je valt echt op als wandelende westerling, voor de rest alleen auto's.

Donderdag 9 juni

Was van plan uit te slapen, maar werd toch weer op gewone tijd wakker. Lekker ontbeten, ik heb inmiddels de herlijke zoete jam ontdekt, een soort abrikozen jam. Verder hebben ze lekker vers fruit, watermeloen, en een lekker soort kwark.

Gisteravond echt lekker gegeten met de Jordaanse project coordinator in een restaurant een beetje buiten Amman, op een heuvel, in een grote tuin met bomen. Vrijwel helemaal zoals ik me had voorgesteld. Er ontbraken alleen nog de buikdanseressen.
Maar hier ook een overdaad aan eten, het is maar goed dat in  mijn badkamer een weegschaal staat, kan ik het nog een beetje in de hand houden.

Deze man heeft me in zijn BMW ook nog een beetje rondgereden in Amman om op interessante plekken te wijzen. Ook in de buurt van het hotel is wel meer te vinden als je eenmaal weet waar je naar toe moet.

Vandaag eerst maar bellen met een aantal mensen en dan rapportjes afmaken en misschien een beetje in de stad rondlopen.

Na een aantal uren bezig geweest te zijn met de twee rapporten, en in afwachting van een telefoontje dat maar niet kwam, vanmiddag maar weer down town gegaan, nu om de citadel te bezoeken ondanks de behoorlijke hitte, 32 C.

Hierboven de tempel van Hercules. Je hebt van de heuvel wel een leuk uitzicht over de stad, zie hiernaast, zicht naar het NO.

Daarna nog een beetje onderhandeld over prijzen. Ze doen er hier toch wel moeilijk over, of ik onderhandel misschien toch niet helemaal op de goede manier. Morgen  nog maar eens proberen.

Ik begin wel een beetje last te krijgen van de snelle temperatuurovergangen, van airconditioning naar hitte en terug.

Inmiddels ook wel lekker gegeten. Gisteren gezien dat er in de buurt van het hotel een voetgangerszone is met aardige terrassen en eetgelegenheden. Daar ben ik vanavond naar toe gegaan, heel veel mannen die rondliepen, weinig vrouwen. Maar eten wel lekker.
Het wordt wel een beetje saai om steeds alleen te eten. je ziet ook heel weinig westerlingen. Voor zover er westerlingen zijn, zullen ze meestal wel in groepen en op doorreis zijn.
Overigens de vlaggemast is 125 meter hoog!

Vrijdag 10 juni

Gisteravond al om 22.30 uur in slaap gevallen en geslapen tot 8 uur vanmorgen, de hitte vraagt zijn tol kennelijk. Eerst nog wat aan mijn rapporten gewerkt en vervolgens wat gaan wandelen. Het fort / hotel tegenover bezocht op zoek naar ansichtkaarten van Amman, hadden ze niet, wel postzegels gelukkig.

Van binnen is het wel heel luxe, heb ook maar een koffie gedronken met veel koekjes erbij, wel 4 maal zo duur als in mijn hotel.

Tegenover mijn hotel staat ook een huis met echt een grasveldje en veel bloemen, je hoort er zelfs vogels, verder niet zo veel gezien of gehoord. Overigens gisteren in de citadel wel een bijeneter gezien!

Vanmiddag maar eens een mall bezocht (Mekka), echt helemaal niks aan, allemaal winkels met kleren, schoenen en horloges en dat soort dingen, dus ik was er gauw klaar. Daarna naar down town, de Rainbow street waar elke vrijdag een "kunst" markt is. Waren wel leuke dingen maar niet echt wat ik zocht, heb maar wat voor mezelf gekocht. Besloten morgen maar naar de Dead Sea te gaan, uurtje rijden, uurtje dobberen en dan weer een uurtje terug.

Vanavond weer in de voetgangerszone gaan eten, restaurantje links, lekker in de open lucht. Eten is goedkoop, ca. 10 euro, maar veel water en thee is niet zo duur.
In het restaurant zitten dames met een diep decollete, naast dames met alleen een oogspleet, maar beide zijn uitzonderingen.
Het waait al de hele week lekker, schijnt niet altijd zo te zijn.

Zaterdag 11 juni

Vanmorgen werdt ik om 9 uur opgepikt door een chauffeur waarmee ik een keer eerder in de stad heb gereden, praat aardig Engels en lijkt aardig. De Dode Zee blijkt maar ca. 50 km. weg te zijn, dus bij openingstijd van Amman Beach resort stonden wij voor de poort.

Het werd inderdaad een heel bijzondere ervaring, om je gewoon in het water te leggen en te blijven drijven!

Ik heb er echt van genoten! Als ik tijd en geld overhou doe ik het misschien nog wel een keertje. Overigens luchttemperatuur 38 C, zeewater 33 C!

Op de terugweg probeerde de chauffeur nog wel wat extra te verdienen door mij een tourist shop op te dringen, helaas voor hem, niet mooi en allemaal te duur.
Maar het vakantiedagje kostte me slechts ca. 60 YD, ca. 65 euro.

Overigens, zo nu en dan daveren 's middags straaljagers over de stad, een beetje indruk maken of zoiets?

Zondag 12 juni

Tot mijn verrassing vandaag wakker geworden met een bewolkte hemel, toch echt een verandering van weer. De voorspelling zegt zelfs voor morgen regenbuien, ben benieuwd. Later in de week wordt het wel weer 30C.
Mijn ingewanden hebben het vannacht ook af laten weten, maar kijken hoe dat afloopt. Ik heb het vandaag verder rustig aan gedaan, kopje thee gedronken, een half uurtje weer geslapen etc.

Vanmiddag na een beetje werken leek het me wel tijd worden weer eens iets te gaan ondernemen. Uit de gids overgehouden: de Koninklijke moskee, en tegenover een modern museum.
In de moskee ben ik niet geweest want een kwartierje later zou een dienst beginnen. Wel even de souvenirs bekeken (als enige bezoeker). Dus maar op naar het (klein)museum, bleek toch niet exact tegenover te liggen, en toen ik het eigenlijk op wilde geven, stond ik er voor.

Maandag 13 juni

Vanmorgen was het echt bewolkt boven Amman, later klaarde het wat op. Maar temperatuur bleef beperkt, ca. 24 C vanmiddag.
Ik werd om ca. 9 uur opgehaald voor een gesprekje in de Chamber of Industries in Amman, de lokale project co-ordinator. Daarna gezamenlijk verder naar de derde client, weer een verffabriek. De directeur is kennelijk een palestijn, want hij begon al heel snel over politiek en islam en Nederland te praten. Was wel interssant eindelijk weer eens een discussie. Later het fabriekje bekeken, een beetje rommelig en stoffig. Ik had pech, deze fabriek sloot pas om 24 uur, en kantoormensen werkten tot 17.30 uur, werd dus een lange dag. En dat met ingewanden die nog weinig vasthouden, ben eerst maar een tukje gaan doen in het hotel.
Op de heenweg een kleine demonstratie gezien, niet duidelijk waarvoor.

Daarvoor kwam ik nog hier langs, gewoon een drankwinkel met uithangbord!
In het museum bleek ik de enige en eerste bezoeker te zijn, het licht werd op alle verdiepingen aangedaan! Bij het weggaan zei desuppoost nog dat er drie verdiepingen waren! Zie verder Picasa voor enkele beelden. Op de terugweg voor het eerst ruzie met een taxichauffeur, ik stelde voor 1,5 YD te betalen (zoals gebruikelijk voor deze afstand), maar hij begon te schreeuwen over 5 YD. Ik zei dus bekijk het, en hij gebaarde dat ik uit de taxi moest en het geld kon houden. Maar toen ik dat deed, wilde hij onder getier het geld toch wel weer hebben. (hij had overigens zijn meter uitgelaten).
Vanavond maar soep en een pizza gegeten, afwachten of het goed binnen te houden is.

Dinsdag 14 juni 2011

Vandaag ongeveer het zelfde weer als gisteren, vanmiddag ca. 24 C, morgen zou het weer opklaren en warmer worden.
Ik had vandaag niet veel zin om wat te doen, beetje slap geworden van dagenlang diarree.
Vanmiddag imodium gehaald, kijken of dat goed werkt in mijn geval.

Vanmorgen nog een uurtje geweest bij de eerste verffabriek, Terraco, om het draft rapport te bespreken. Bij terugkomst in het hotel eerst maar weer in bed gekropen en een beetje geslapen.
Morgen wil ik nog de draft rapporten gaan besprekn met de twee andere firma's en dan ben ik wel klaar. Hopelijk lukt het om te boeken naar donderdag.

Woensdag 15 juni 2011

Vanmorgen weer met een stralend blauwe lucht opgestaan, nu 18 C, maar vanmiddag weer naar 30 C.
Dankzij het pilletje imodium, lekker lang in bed gelegen van 21 tot 7 uur. Diarree effectief, voorlopig, gestopt. Vandaag maar weer eens proberen een beetje te eten. Volgens de weegschaal op mijn kamer ben ik wel ettelijke kg's kwijtgeraakt, mooi meegenomen!

Morgen vlieg ik weer terug naar Nederland, ben ik op tijd voor de verjaardag van Hinke en mogelijk ook nog voor de geboorte van de kleindochter!

Vandaag nog een of twee gesprekken, rapporten afwerken en een beetje door Amman lopen.

Vanmiddag een beetje in de buurt van het hotel gaan lopen om even te kijken naar de dure huizen die hier staan, met garages waarin dan drie Mercedessen staan. Zoals dit huis hiernaast. Mogelijk wonen er meerdere generaties. Rijk buurtje kennelijk.
Vanavond weer wat warms gegeten, gekookte kip. Momenteel gaat het nog goed!

Nog even naar de maan gekeken, maar die staat hier hoog aan de hemel. Een stukje van de verduistering gezien, maar het werd me te laat en de maan verdween achter een boom.

Donderdag, 16 juni

teruggevlogen met Royal Jordan. Vertrektijd 11.30 uur was ook veel aantrekkelijker dan op vrijdag. Vliegveld wel een beetje chaotisch, 3 x mijn schoenen bij controles uit moeten trekken!

Relatief rustige vlucht via Israel, Cyprus, Turkije, Hongarij, Donau en Budapest, etc. naar Nederland, afgehaald door Hinke.

Inmiddels weer aan het wennen aan het eigen gebakken brood en gewone Nederlandse kost. Rapporten zijn ook klaar.

Op naar de volgende activiteit. Volgende week IJsland!